Al jarenlang is Bistro St. Sjaak dé plek voor puur eten zonder poespas. Met smaakvolle gerechten en een informele sfeer maakt eigenaar Willem-Jan de klassieke keuken voor iedereen toegankelijk. Maar er moest iets gebeuren voordat het luxe eetcafé écht voor iedereen toegankelijk was. Het begon allemaal met een bezoek van Mirnou. Dit is Willem-Jan’s verhaal.
Iedereen welkom
Het was zo’n twee jaar geleden dat Willem-Jan kennis maakte met Mirnou en er iets in gang werd gezet. ‘Als ik heel eerlijk ben was ik nooit zo bezig met toegankelijkheid. Onze filosofie is, iedereen moet zich hier welkom kunnen voelen, dus ook mensen in een rolstoel. Als hier dan mensen kwamen, dan tilden we ze over de drempel.’ Maar Willem-Jan had er geen rekening mee gehouden dat de drempel bij de ingang een drempel was om je welkom te voelen. ‘Mirnou vertelde me dat niet iedereen over een drempeltje getild wil worden. En daarom misschien ergens anders heen gaan.’
Klein plankje
Mirnou veranderde Willem-Jan’s visie op toegankelijkheid met een klein plankje. ‘Ik leerde Mirnou twee jaar geleden kennen. Ze had een klein opvouwplankje achter in haar rolstoel waardoor ze zelf naar binnen kon rijden. Toen ben ik op haar afgestapt om te vragen wat ik als ondernemer kon doen om Bistro St. Sjaak toegankelijker te maken. En daar zijn we aan de praat geraakt over haar project ’t Plenkske.’
Geen gedoe
Het Plenkske is een project van Mirnou. Een losse oprijplaat die ondernemers eenvoudig voor hun zaak kunnen leggen zodat mensen makkelijk binnen kunnen rijden. Willem-Jan kreeg een aantal maanden terug het eerste Plenkske overhandigd door Mirnou. ‘De kracht van het Plenkske is dat het geen gedoe is. Mirnou heeft het goed geregeld. Het plankje wordt op maat gemaakt voor jou, je kunt het zo neerleggen en weghalen en er is niks geforceerds aan dat het altijd moet liggen.’
Gastvrijheid
Het Plenkske werkt drempelverlagend op twee manieren. Ondernemers kunnen het makkelijk aanschaffen (met financiële compensatie van de gemeente) en mensen kunnen zo over elke drempel heen. ‘Ik ben de horeca ingegaan omdat ik een gastvrij persoon ben. Ik was in de veronderstelling dat die gastvrijheid genoeg was om ook iedereen welkom te kunnen heten. Maar door gesprekken met Mirnou heb ik geleerd dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen zich welkom voelt. De les die ik leerde is dat we een extra stap moeten zetten als horeca. En dat is een heel makkelijk stapje, met een plankje en een bordje tegen de gevel laat je zien: hier is iedereen welkom.’
